Az a világ, amit megteremtesz.

:: grateful | I am ::

:: grateful | I am ::

Egy kiállítás a pozitív pszichológia szemüvegén keresztül

Engem ma Máté Bence természetfotós inspirált

2019. március 24. - Szánti Dominika

Épp templomba igyekeztem a csodás napsütéses vasárnap reggel, mikor elém tárult Máté Bence természetfotós kiállítása. Ámulatba ejtő. Csodaszép. Eszméletlen. Lenyűgöző. Inspiráló. Varázslatos. Ezek a jelzők, valamint szinonimáik mind elmondhatóak Bence fotóiról. Jártatok mostanában a Szent István téren? Ha nem, tegyétek meg! 

1_6.jpg

Engem a kiállítás 3 dolog miatt fogott meg, mindegyiket igyekeztem a pozitív pszichológia (PP) szemüvegén keresztül megközelíteni:

1) Szemet gyönyörködtetnek a képek, akár percekre is el tudsz merülni bennük, annyira részletesek, magával ragadóak. Elárulom, legalább 600 kép van kiállítva, úgyhogy el lehet időzni. Nem beszélve arról, hogy jópofa, humoros leírások is vannak egy-egy fotó mellett. Az öröm, vidámság, tisztelet, csodálat, harmónia, mint pozitív érzések mind-mind jelen voltak bennem. Éreztem, ahogy töltöm magam energiával, miközben megélem ezeket az érzéseket. Vagy vajon csak azt éreztem, ahogy a napsütés tölt energiával? :)

2) A másik, amit adott, az az ismeretanyag, amit közben megtudtam. Például, hogy az oroszlán üvöltése 8 km-re is hallható; a nőstény barnamedvében megtermékenyített petesejt beágyazódása rendszerint 7,5 hónapot késik, a vemhesség ezután csak 6 hétig tart; az afrikai szafari "big five"-jaként emlegetett öt állat az oroszlán, a leopárd, az elefánt, az orrszarvú és a kafferbivaly. A big five elnevezés, pedig onnan jött, hogy ezt az öt állatot a legnehezebb levadászni a kiszámíthatatlan viselkedésük miatt;  a hangyák még a föld mágneses erővonalait is képesek használni a tájékozódáshoz; vagy hogy a zsiráf vérnyomása 240/180, hiszen a 3-4 méter magasan lévő fejébe is el kell juttatni. Ezeket ti biztos tudtátok, meg ha jól belegondolok például ezt a zsiráfos adatot bizonyára ki tudtam volna találni a józan paraszti eszemmel, de még soha nem gondolkodtam a zsiráftanról :) Lényeg a lényeg, nem csak szép, de rendkívül hasznos is a kiállítás. Ebből az aspektusból szemlélve a kíváncsiság, érdeklődés, nyitottság, elmélyült figyelem pozitív érzéseket mind megéltem. Szintén töltöttek.

3) És végül az inspiráció. WOW. Ez az ember órákat, napokat vár fűben lapulva, türelemmel vagy akár heteket, hónapokat tölt kis helyeken bezárva, hogy elkapja a legjobb pillanatot. Közben több százezer képet is elkattint, amiből adott esetben lesz egy jó. Micsoda kitartás, elszántság, akaraterő és hivatástudat.

Amiket megtudtam róla és ami miatt felnézek rá (idézetek tőle, a kiállítás anyagából):

img_20190317_094848_hdr.jpg

"A teljesen fekete környezethez hasonlóan a fehérben is bármilyen állat jól mutat. A megfelelő körülmények megtalálása azonban ebben az esetben is nehezebb, mint magának a fő témának a fotózása. Főleg akkor, ha valaki az Alföldön próbálkozik ... Tizenhárom évnyi próbálkozás alatt alig akadt pár olyan nap, amikor esélyem nyílt a képek elkészítésére. Gyakran csak néhány hópehelyből igyekeztem gazdálkodni. ... "

Ez aztán a kitartás, türelem, leleményesség.

"Ilyen az, amikor valakinek a szájába repül a falat. A kitartó vadásznak néha szerencséje van" Olvashatjuk az egyik képaláírást, aminek a Kiskunsági Nemzeti Park volt a helyszíne és 2.736.000 !!! fotónyi anyag (videó) készült 16 nap alatt. Úgy tűnik, a kitartó "vadásznak" tényleg szerencséje van.

img_20190317_094507_hdr.jpg"Amikor a talajon hemperegve ezt a felvételt készítettem, kb 100 darab chigger nevezetű, földönkívüli lényhez hasonló vérszívó élőlény mászott a bőröm alá. Ezt követően három hétig nagyon jól érezték magukat odabent. Én annál kevésbé..." Írta ezt Bence a hangyák életét bemutató képek alatt.

Vagy egy másik élményéről így mesél: "2011-ben egy új generációs lest építettem vízimadarak fotózására, 32 köbméter levegőt szorítva a vízfelszín alá. ... 2017-ben 56 napon át csak a fagyos éjszakákon, jeget törni jöttem ki a külvilágra. Számkivetett vállalkozásomban barátaim látogatása szocializált, akik nem hagytak éhen halni sem."

Engem ez a 1,5 - 2 óra teljesen kikapcsolt. Hiszem azt, hogy így feltöltekezve energiával határozottan könnyebb lesz a következő időszak/napok kihívásaival is megküzdeni.

A kiállítás ebben a formájában március 31-ig lesz látható. Mindenkit csak buzdítani tudok, hogy menjen és merüljön el a képekben! Kellemes időtöltést kívánok!

A bejegyzés trackback címe:

https://halagondolkodas.blog.hu/api/trackback/id/tr7714713133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása