Az a világ, amit megteremtesz.

:: grateful | I am ::

Pozitív pszichológia

2019. március 06. - Szánti Dominika

Az utóbbi időben elég sokat hivatkozom a Pozitív Pszichológiára (PP), így elérkezettnek láttam az időt, hogy írjak nektek arról, mi is az valójában. Vagyis inkább úgy fogalmaznék, hogy a PP azon ismeretanyagát fogom most megemlíteni, amire az én posztjaim épülnek. Mert olyan óriási kutatási és tudásanyag, rengeteg felfedezés alkotja együtt, hogy mindet még korántsem ismerem. Leszögezem, nem vagyok pszichológus, de olyasvalaki igen, aki nap mint foglalkozik ezzel, olvas, videókat néz, képzi magát a témában.

"Ha dolgozol azon, hogy boldogabb legyél, ha tudatosan törekszel arra, hogy a jóra, szépre tartalmasra összpontosíts, a pszichológiai kutatások tanúbizonysága szerint nem csak harmonikusabbnak, elégedettebbnek fogod érezni magad, hanem növekszik az energiád, szárnyakat kap a kreativitásod, erősödik az immunrendszered, jobbak lesznek a kapcsolataid, termékenyebb leszel a munkádban, még az életed is meghosszabbodik." Sonja Lyubomirsky orosz születésű amerikai pszichológus, professzor

A Pozitív Pszichológia (PP), mint kifejezés Abraham Maslowtól származik az 1954-ben megjelent "Motiváció és személyiség" c. könyvéből.  Végül 1998-ban vált a pszichológia egyik új ágává, amikor is Martin Seligman - akit a modern Pozitív Pszichológia egyik atyjának tartanak (Csíkszentmihályi professzor mellett) - újra elkezdett a témával foglalkozni, kutatni, előadásokat, kurzusokat tartani a PP témakörében.

A pszichológia, mint tudomány hosszú évtizedeken keresztül a beteg lélekkel foglalkozott. Arra összpontosított, hogy a pszichés problémákat, betegségeket gyógyítsa. Egyszerűbben fogalmazva a mínusz 5 vagy mínusz 3 állapotról, hogyan lehet nullára hozni az embereket. Könnyebb is volt ezt kutatni, hiszen a bennünk lévő negatív érzések azonnal testi szintű változást okoznak. Gyorsabban ver a szívünk, hevesebben vesszük a levegőt, vércukorszintünk megemelkedik, összehúzódnak izmaink, hogy ugrásra/futásra készen legyünk vagy tudjunk nagyot ütni.  Hosszú ideje tudjuk, hogy túlélésünk szempontjából, a testi-lelki épségünk megőrzése érdekében szükségünk is van a negatív érzésekre. Az undor megóv minket attól, hogy megegyünk valamit, ami számunkra ártalmas lehet. A frusztráció arra ösztönöz bennünket, hogy észrevegyük és korrigáljuk, ha valami nem jó. A fájdalom megóv minket, például attól, hogy a tűzhöz nyúljunk. A féltékenység, irigység arra késztethet minket, hogy küzdjünk, mi győzzünk, mi legyünk az elsők. Ez csak néhány példa. Mindenesetre nagyon világos élettani, pszichológiai és társas szerepe van a negatív érzéseknek. Jól kidolgozott tudományos háttere van, ismerjük biológiai szerepét.

A negatív érzelmeknek esszenciális szerepe van életünkben. Intenzív testi változást okoznak, riadóztatnak, az itt és mostban való megküzdést, RÖVID TÁVÚ túlélést segítik.

2000-től afelé fordult a figyelem, hogy vajon mi a titkuk a küzdőképes, egészséges, harmonikus életet élő embereknek. Az áttörést az a pont adta, amikor rájöttek arra, hogy a pozitív érzelmek esetében sokkal nagyobb az ingerküszöbünk, ezért sokkal nagyobb mennyiségű pozitív érzelem megélése szükséges ahhoz, hogy az testi szinten mérhető, tudományos vizsgálatokkal igazolható legyen. Lekutatták, hogy mivel a negatív érzések intenzívebben hatnak testünkre, ahhoz, hogy ezt ellensúlyozzunk 1 negatív érzést, minimum 3 pozitívat kell megélnünk (3-szor annyit, vagy 3-szor hosszabb ideig). A virágzáshoz pedig a 4:1 vagy 5:1 arány szükséges.  Amikor ezt felfedezték, robbanásszerűen nőttek meg a kísérleti számadatok arra vonatkozóan, hogy milyen fontos élettani szerepe van a pozitív érzelmeknek. Javul a szervezetünk oxigénellátása, nő az immunrendszer aktivitása, nagyobb a fájdalomtűrő képességünk, csökken a szívbetegségek kockázata. Mostanra két évtizedes, rendkívül sok oldalról megvizsgált, tudományos felfedezések a biológiát, neurológiát, orvostudományt, pszichológiát is felölelik. A PP olyan mintákat keres, amelyek segítik az elégedettség, a kiteljesedést és a jól-lét elérését.

A pozitív érzelmeknek egyfajta kiegyensúlyozó, harmóniát, békét teremtő funkciója van. Támogatja az együttélést, a társas kapcsolatokat, kinyitja az embert és konzerválja a testet.

Tehát a pozitív érzelmek azok, amik a HOSSZÚ TÁVÚ túlélést segítik, ebből jön az erő, az energia, a vállalkozó szellem és a kapcsolódás embertársainkhoz.

VUCA világban élünk. (V = volatil = változékony; U = uncertain = bizonytalan; C = complex = komplex; A = ambiguous = kétértelmű.) Úgy tűnik az élet nem lesz könnyebb, újabb és újabb kihívás elé állít bennünket. És belénk van kódolva a túlélési ösztön. Azonban jellemzően ma már olyan helyzeteket is veszélynek tekintünk és negatív érzelmekkel reagálunk, amelyek valójában nem azok. Saját egészségünk érdekében jobban tesszük, ha erre tudatosan odafigyelünk és az élet olyan "veszélyeit", amik nem az életünkre törnek, inkább kalandnak fogjuk fel.

  • Ehhez az szükséges, hogy az erőforrásainkra támaszkodjunk, lássuk és ünnepeljük is a sikereket. Építsünk egy erős, reális önértéktudatot! Ma ott vagyok jól, ahol vagyok. De ha holnap messzebb szeretnék jutni, fejlődni, növekedni, akkor szükséges egy erős és reális önértéktudat. Ez mindenfajta tanulás alapfeltétele.
  • Legyen kontroll a fejünkben futó gondolatok felett. Ez nem egyenlő a pozitív gondolkodással. Cél, hogy megtaláljuk az optimális egyensúlyt a pozitív és negatív gondolkodás között.
  • Tegyünk azért, hogy sokkal több pozitív érzést éljünk át, mint negatívat (érdemes minimum 4:1 vagy 5:1 arányban).Vegyük észre a pozitív eseményeket életünkben és engedjük meg magunknak, hogy hosszú ideig átéljük a büszkeséget, örömöt, vidámságot, inspirációt, kíváncsiságot, érdeklődést, áhitatot, elégedettséget, derűt, valamint temérdek más pozitív érzelmet.

A Pozitív Pszichológia a reális élet pszichológiája. Melyben ott vannak a kihívások, nehézségek is, és jelen vannak a pozitív érzések, pozitív kapcsolatok.

Az elmúlt 20 év rengeteg tanácsot, tudományosan bizonyított megoldást adott a kezünkbe, hogy ebben a világban hogyan tudunk mégis kiegyensúlyozottan, reálisan optimistán, tartósan egészségben élni. Ezek elméleti háttere és felfedezései mögött világszerte többszörösen megismételt kísérletek állnak. Így a Pozitív Pszichológia összefogja az elmúlt két évtized élettani, neurológiai, pszichológiai, szociológiai és közgazdasági felismeréseit.

Témában kutatók közül néhány:

Csíkszentmihályi Mihály, Martin Seligman, Barbara Fredrickson, Christopher Peterson

Ajánlott könyvek a teljesség igénye nélkül (és egyben forrásaim egy része):

Martin Seligman – Az autentikus életöröm

Martin Seligman – Flourish – élj boldogan!

Martin Seligman - Az optimista gyermek

Barbara Fredrickson – Positivity

Barbara Fredrickson – Love 2.0

Csíkszentmihályi Mihály - Flow - Az áramlat - A tökéletes élmény pszichológiája

Csíkszentmihályi Mihály - Az öröm művészete - Flow a mindennapokban

Christopher Peterson, Martin E.P. Seligman - Character Strengths and Virtues (angol nyelvű)

A bejegyzés trackback címe:

https://halagondolkodas.blog.hu/api/trackback/id/tr3514670789